.jpg)
Příprava na miminko
"Když se multikulturní láska stane hmotnou."
Příchod miminka je jedním z nejkrásnějších okamžiků v životě. Přináší obrovskou radost, ale také spoustu otázek a plánování. Řešíme, co všechno je potřeba zařídit, co nakoupit a na co nesmíme zapomenout. Každý budoucí rodič si tímto obdobím prochází, ale pro páry z různých kulturních prostředí to bývá ještě o něco složitější. K běžným starostem se totiž přidávají ještě otázky, jak spojit dvě odlišné kultury, jaký zvolit jazyk a vůbec jak vytvořit bezpečné prostředí vhodné pro multikulturní výchovu.
.jpg)
"Spoustu věcí můžeme naplánovat, ale některé jsme schopní se naučit a poznat až za pochodu. A to je na rodičovství krásné.Jak děti rostou, my rosteme s nimi. Ne jen jako rodiče, ale i jako partneři a celá rodina".
Jak a na co se připravit?
V multikulturní rodině bude miminko vyrůstat v prostředí, které nebude jednotné ani v kulturním, ani v jazykovém smyslu. Proto je dobré se už před jeho narozením na některé oblasti připravit. Není potřeba mít všechno naplánované a nachystané do posledního detailu. A už vůbec není cílem se dopředu vystresovat. Ale úspěch přeje připraveným a mít společnou myšlenku a vědět, co nás čeká, může celou cestu velmi zjednodušit.

Otevřít společně důležitá témata
Nejdůležitější krok, který bychom měli učinit společně s partnerem, je otevřít a probrat klíčová témata týkající se rodičovství, hodnot a společného přístupu k výchově. Ideálně by měly tyto diskuze probíhat ještě předtím, než začneme miminko plánovat. Pokud jsme však o těchto věcech ještě nemluvili, těhotenství představuje nejvyšší čas na to, kdy to dohnat. Základem je otevřená a upřímná komunikace. Příklady konkrétních témat naleznete zde.

Připravit rozmanité prostředí
Dále je potřeba myslet na to, že jako budoucí rodiče multikulturního dítěte budeme mít za úkol představit mu rozmanitost jako něco přirozeného a krásného. Mnoho dětí totiž čelí v životě období, kdy bojují s tím, že jsou jiné. Chtějí být jako jejich přátelé a vypadat jako lidé, které milují. Naším celoživotním úkolem bude jim připomínat, že rozmanitost je krásná, nejen aby byly schopné se vypořádat s budoucím tlakem okolí, ale aby si utvořily zdravou kulturní identitu. A s tím je potřeba začít už od malička. Proto je dobré už v těhotenství na rozmanitost myslet. Hledat například knihy, které zobrazují hlavní postavy různých etnických původů, různé jazyky nebo třeba panenky v řadě barev.

Zajistit praktické záležitosti
Kromě běžných příprav je důležité si zjistit i další praktické záležitosti, které se mohou týkat občanství, výběru jména a podpory během mateřské dovolené. Jaké doklady budeme potřebovat po narození dítěte? Získá automaticky dvojí občanství, nebo je nutné podniknout další kroky? Jaké dokumenty jsou potřeba pro registraci dítěte v obou zemích?
Velkým oříškem může být také výběr jména. Jak vybrat jméno, které bude rezonovat s oběma kulturními původy? Bude se dát snadno zdrobňovat? A je jméno v obou jazycích srozumitelné a snadno vyslovitelné?

Vytvořit podpůrnou sociální síť
Jedno krásné přísloví říká, že k výchově dítěte je potřeba celá vesnice. A u multikulturních a hlavně vícejazyčných dětí to platí opravdu dvojnásob. Proto další z věcí, na kterou bychom během těhotenství neměli zapomenout, je najít si komunitu. Spojit se s rodinami, které mají podobný příběh nebo sdílejí podobné etnické zázemí a jazyk. Právě teď je ten ideální čas získat informace, nasbírat zkušenosti a obklopit se lidmi, kteří už prošli podobnou cestou.
Když si navíc najdeme komunitu, kde se cítíme vítáni, budujeme pro naše dítě prostředí, které ho bude podporovat v tom, aby se cítilo přijímané a pochopené. A co je nejdůležitější, už od narození bude mít kolem sebe příklady toho, že být součástí dvou nebo více kultur je nejen přirozené, ale i krásné a obohacující.
Témata k diskuzi a konkrétní otázky
Zde jsou příklady témat pro společnou diskuzi. Vždy pomáhá se zamyslet nad tím, jak jsme sami byli vychováváni, protože to z velké části ovlivní, jak budeme jednat jako rodiče. To, jaké role v rodině jsme viděli, jak se u nás projevovaly emoce nebo jak se řešily kulturní hodnoty, se určitě promítne do našeho přístupu. A stejně tak u partnera.
Porod a šestinedělí
-
Jaký typ porodu preferujeme (přirozený, císařský řez, epidurál)?
-
Kde a jak chceme, aby porod probíhal? (doma, v nemocnici, v porodním domě)
-
Kdo bude přítomen u porodu? Chceme mít obě rodiny přítomné, nebo se omezíme pouze na nás dva?
-
Jaké jsou kulturní tradice nebo zvyky, které bychom rádi dodrželi při porodu? (např. určitý rituál nebo oslava narození)
-
Jak si představujeme podporu a péči po porodu?
Styl výchovy
-
Jaký výchovný styl je v každé naší kultuře běžný (autoritativní, demokratický, autoritářský)?
-
Jak budeme řešit disciplínu – bude to spíše pozitivní přístup, nebo přísnější pravidla a důsledky?
-
Jak se stavíme k odměnám a trestům? Jaké metody budou v naší rodině uplatňovány?
-
Jaké jsou naše kulturní pohledy na respektování autority v rodině (rodiče vs. děti)?
-
Jak chceme dítě vést k hodnotám, které považujeme za důležité?
Rozdělení rolí
-
Jak si představujeme rozdělení domácí práce a péče o dítě mezi sebou?
-
Jak budou vypadat naše role v péči o dítě? Kdo bude zodpovědný za ranní rutinu, večerní uspávání, vzdělávání apod.?
-
Jak se v naší kultuře díváme na roli matky a otce? Má každý z rodičů specifické povinnosti nebo jsou role flexibilní?
-
Jak plánujeme zvládat pracovní povinnosti a čas strávený s dítětem?
-
Jak se podělíme o rodičovskou dovolenou nebo volno?
-
Jaká očekávání máme od sebe navzájem, pokud jde o zapojení do výchovy dítěte?
-
Jaké rozdělení rolí nám připadá spravedlivé?
Vícejazyčná výchova
-
Chceme dítě vychovávat vícejazyčně?
-
Které jazyky zvolíme a jakým způsobem je budeme předávat? Kdo bude odpovědný za jaký jazyk?
-
Jakou metodu vícejazyčné výchovy zvolíme?
-
Jak se ujistíme, že bude moci komunikovat s oběma stranami rodiny?
Náboženství
-
Jaká víra (nebo víry) je pro nás důležitá a jak ji začleníme do výchovy dítěte?
-
Chceme dítě vychovávat v jednom náboženství, nebo více?
-
Jaký postoj máme k náboženským svátkům a rituálům? Budeme je slavit společně, nebo každý podle své tradice?
-
Chceme, aby si dítě vybralo svůj vlastní náboženský směr v budoucnu?
Vliv širší rodiny
-
Jaký vztah chceme, aby dítě mělo s prarodiči z obou stran?
-
Jaké kulturní rozdíly mohou existovat ve výchově mezi prarodiči?
-
Jaký je náš názor na výchovné zásady prarodičů? Jaký prostor jim dáme v péči o dítě?
-
Měly by prarodiče zasahovat do výchovy dítěte, nebo mají respektovat naše rozhodnutí?
-
Jaký typ podpory očekáváme od rodiny při péči o dítě (např. hlídání nebo pomoc při domácích pracích)?
-
Jak chceme, aby prarodiče z obou kultur ovlivnili výchovu dítěte, pokud jde o tradiční hodnoty a zvyky?
-
Jak budou prarodiče zapojeni do významných okamžiků v životě dítěte (např. křtiny, oslavy narozenin, tradiční rodinné svátky)?
Související témata

.jpg)


.jpg)
_edited.jpg)

.jpg)
.jpg)
.jpg)