.jpg)
Jak začít s vícejazyčnou výchovou
"Příprava tvoří polovinu úspěchu."
Vícejazyčná výchova s sebou nese velkou míru odpovědnosti a vyžaduje plánování. Je možné se do ní pustit bez přípravy a bez znalostí, ale sami si tím snižujeme šanci na úspěch. Úspěch přeje připraveným a u vícejazyčné výchovy to platí dvojnásobně! Jak tedy začít a na co se připravit?
1. Informovat se
Než se pustíme do jakýchkoliv příprav, je potřeba se informovat. Zjistit si tedy, co obnáší vícejazyčná výchova, jak se vyvíjí bilingvní řeč a vůbec jaké máme možnosti. Proč je to důležité? Hned ze dvou hlavních důvodu.
Zaprvé kvůli nám. Jako rodiče budeme mít největší vliv na to, jak bude bilingvní cesta našich dětí vypadat. Děti jsou schopné si osvojit několik jazyků poměrně snadno, potřebují k tomu ale vhodné prostředí a podmínky. Abychom jim takové podmínky mohli vytvořit, musíme mít teoretické základy a vědět, odkud čerpat, na co si dát pozor a na koho se obrátit. To platí dvojnásobně pro rodiče, kteří plánují své děti vychovávat mimo svou rodinnou nebo jazykovou komunitu.
Zadruhé kvůli ostatním. Mnoho rodin, které se rozhodly pro bilingvní výchovu, čelí na své cestě skeptickým nebo odsuzujícím názorům od okolí. Někteří nevěří, že bilingvismus je nutný, jiní se jím cítí ohroženi nebo se domnívají, že je to pro děti zbytečná zátěž. Abychom byli schopní těmto názorům a tlaku okolí do budoucna čelit, musíme si stát za svým rozhodnutím a vědět, o čem mluvíme.
2. Stanovit si cíle
Dalším krokem je stanovení cíle, neboť právě ten bude určovat, jakým směrem se budeme dál ubírat. Bez jasného cíle je těžké vytvořit prostředí, které skutečně odpovídá našim potřebám. Pomůže, když si položíme následující otázky:
-
Jaké jazyky chceme, aby naše děti ovládaly a proč?
-
Na jaké úrovni?
-
Stačí nám pasivní znalost nebo chceme dosáhnout úplné gramotnosti?
-
Proč je pro nás zrovna tato úroveň důležitá (prarodiče, škola, univerzita,..)?
-
Máme dostatečnou podporu k tomu, abychom svého cíle dosáhli?
3. Vytvořit si plán
Jakmile si stanovíme cíle, máme startovací pozici pro to si vytvořit jazykový plán. Není potřeba ho mít do posledního detailu propracovaný a sepsaný, i pár bodů může pomoci. Už jen to, že si zjistíme a zvážíme své možnosti, zvyšuje šanci na úspěch.
Některým rodinám bude stačit tento plán jeden, jiné jich budou potřebovat více. To především v případě, kdy dochází k častému stěhovaní a střídají se tak v jejich okolí různé jazyky, kterým se mění priorita (např. česko-německá rodina žijící momentálně v Anglii, která se kvůli práci jednoho z rodičů musí každé dva roky stěhovat do jiné země). Čím více jazykových a životních možností rodina řeší, tím komplexnější a adaptabilnější bude i jazykový plán.
Do plánu bychom měli zahrnout naše cíle, očekávání, metodu, rozvržení rolí, návrh na zapojení rodiny a přípavu prostředí.
4. Najít zdroje a vytvořit vhodné prostředí
Součástí přípravy by mělo být i vyhledání vhodných a inspirativních zdrojů, nejen pro nás jako rodiče, ale i pro naše děti. Důležité je obklopit se jazykem co nejpřirozenějším způsobem a vytvořit prostředí, které je jazykově bohaté a lákavé. Pomoci mohou knihy, články, blogy, podcasty, videa, hudba, obrázkové materiály nebo různé hry.
5. Spojit se s ostatními
Posledním krokem je vytvořit si silnou sociální síť. Ne nadarmo se říká, že výchova dítěte vyžaduje celou vesnici. A u bilingvního dítěte to platí snad trojnásobně. Čím větší kolem sebe budeme mít podpůrnou síť, tím větší šanci na úspěch budeme mít.
Je dobré porozhlédnout se po nějaké komunitě, která mluví jazykem, který jsme pro své děti zvolili. Buď v okolí (školy, školky, dětská centra, rodinná centra) nebo v online světě (sociální sítě, webové stránky,..).
Související témata

.jpg)


.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
